Er moet om te beginnen onderscheid worden gemaakt tussen apparaten die :
• sporen als zodanig correct kunnen weergeven en ongewijzigd volgen = sporen_apparaten
• inwendig niet met sporen (tracks) maar met (technische) routes werken = routerende apparaten

Sporen_apparaten

Dat zijn bijna alle outdoor-series van Garmin. In de praktijk is het handig deze onder te verdelen in oude en nieuwe.

  • Oude Garmin-apparaten

Deze worden gekenmerkt doordat er alleen via een Garmin-programma sporen in het apparaat gezet kunnen worden. Daartoe is het handigste het gratis programma Basecamp te gebruiken.
Open daarin de te gebruiken sporen en breng ze via het daartoe bestemde menu over naar het aan de computer aangesloten gps-apparaat.
Deze toestellen kunnen zowel sporen in het oudere .gdb formaat als het universele .gpx formaat lezen (sommige maar één soort). Dit zijn o.a. de series : Etrex Venture, Etrex Legend, Etrex Vista, map 60. Het zijn allemaal knoppen-apparaten.

  • Nieuwe Garmin-apparaten

Dat zijn alle apparaten met Touch screen en de knoppen-apparaten Map62, etrex 20 en recenter.
Die kenmerken zich doordat bij aansluiting op de computer ze zichtbaar worden als een harde schijf. Evenzo een eventueel aanwezige micro-Sdkaart.
Een spoor wordt eenvoudig door kopiëren overgezet van de computer naar de plaats [drive]:\Garmin\gpx\
De sporen moeten altijd in het .gpx-formaat worden aangeboden.

Aanzetten

Wat vaak wordt vergeten is dat een spoor op het apparaat (via spoorbeheer) moet worden geselecteerd en aangezet: anders zie je nog niets op het schermpje (zet niet meer sporen aan dan je op dat ogenblik wilt zien).

Routerende apparaten

Die vertalen bijna allemaal inwendig sporen in (technische) routes. Die routes worden dan bijna altijd op een tomtom-achtige wijze aangegeven en kunnen op deze wijze makkelijk worden gevolgd. Het betreft een groot aantal minder bekende apparaten, waarvan we er slechts 3 behandelen.
[De meeste routerende apparaten kunnen slechts werken met een .gpx-bestand waar maar 1 spoor in staat. De moeilijkheid is dat veelal binnen een .gpx bestand dat is binnengehaald meerdere sporen aanwezig zijn, ieder met hun eigen naam. (dat gpx. Bestand werkt dan als een soort vergaarbak). Die bestanden moeten dan apart als .gpx-bestand met 1 spoor worden aangeboden, anders werkt het niet. Daarvoor zijn diverse programmaatjes.]

  • MIO

De Mio maakt intern van ons spoor een (technische) route, waaroverheen genavigeerd kan worden (á la tomtom). Dat heef twee wezenlijke nadelen:

1. Het intern omzetten lukt maar tot tochtlengtes van ~ 150 km door de beperking van het apparaat. Daarom moeten langere tochten in kleinere stukken worden geknipt, die direct naar het apparaat kunnen worden overgebracht [in Mio_data:\Dodge\Tracks].

2. Dit ‘routerend-apparaat’ maakt er dan wel een (technische)route van, die (afhankelijk van instellingen, apparaat en aanwezig kaartmateriaal) grotendeels overeenkomt met ons oorspronkelijke spoor, maar op plaatsen significant en onvoorspelbaar daarvan kan afwijken.
Aan dit laatste is niets te doen, maar resulteert wel in de aanbeveling deze apparaten niet voor lange fietstochten te gebruiken; er zijn veel klachten over afwijkingen, vooral als een spoor niet over wegen gaat die de kaart in het apparaat kent.

  • Teasi

De Teasi maakt intern van ons spoor een (technische) route, waaroverheen genavigeerd kan worden (á la tomtom). Dat heeft twee wezenlijke nadelen:

1. Het intern omzetten lukt maar tot tochtlengtes van ~ 150 km door de beperking van het apparaat. Daarom moeten langere tochten in kleinere stukken worden geknipt, die direct naar het apparaat kunnen worden overgebracht [in de \dat directory].

2. Dit ‘routerend-apparaat’ maakt er dan wel een (technische)route van, die (afhankelijk van instellingen, apparaat en aanwezig kaartmateriaal) grotendeels overeenkomt met ons oorspronkelijke spoor, maar op plaatsen veel en onvoorspelbaar daarvan kan afwijken. Aan dit laatste is niets te doen, maar resulteert wel in de aanbeveling deze apparaten voor lange fietstochten niet te gebruiken; er zijn veel klachten over afwijkingen, vooral als een spoor niet over wegen gaat die de kaart in het apparaat kent.
[Enkele Teasi ontvangers kennen wel GPX-tracks en werken dus hetzelfde als de meeste Garmin ontvangers]

  • Garmin_Edge

Het te gebruiken spoor kan gewoon naar het apparaat worden gekopieerd [in Edge:\Garmin\NewFiles].
Intern wordt het daarna omgezet en het resultaat is een ‘koers’ die in Edge:\Garmin\Courses te vinden is.
Dat vinden op het toestel gaat via: [navigatie waarheen > opgeslagen > koersen >opgeslagen koersen] , of een combinatie van deze volgorde -afhankelijk van het type Edge .

Een koers (=ons spoor) is en blijf op het scherm zichtbaar. Als afslag begeleiding aan staat wordt er ook een bijpassende route berekend die ook op het scherm wordt getoond, maar die kan afwijken van het spoor (door kaart, instellingen, etc.).
Het voordeel is dat er navigatieaanwijzingen worden getoond (tomtommen); het nadeel is dat deze aanwijzingen de berekende route volgen en niet persé ons spoor, waardoor je mis kan rijden.
Om fout rijden te voorkomen moet er dan opgelet worden dat het spoor wordt gevolgd, óf er wordt afgezien van tomtommen (formeel routeren geheten) door afslagbegeleiding op zwart te zetten. Daarnaast moet ‘herberekening’ uitgezet zijn!!

Voor Edge gebruikers bevelen we aan om het speciale boek voor de Edge aan te schaffen
[gps wijzer voor de recreatieve en sportieve fietser, ISBN 978-94-026-0209-8]

  • Andere merken ontvangers

Er komen steeds weer nieuwe apparaten. Bijna zonder uitzondering zijn dat zogenaamde ‘routerende’ apparaten. Deze hebben dezelfde hebbelijkheden als hierboven voor Mio en Teasi beschreven. Oriënteer heel goed voor een aanschaf en vertel de verkoper dat er lange tochten gemaakt gaan worden. Deze moet dan als deskundige weten of het apparaat geschikt is (daarbij gaat wel eens wat mis..). In voorkomende gevallen kan het apparaat dan wegens misleiding worden teruggebracht; daarmee hebben kopers meermalen succes gehad

Lees vooral ook nog even de gps-pagina op www.europafietsers.nl

2018-04-04.

 

Deel deze pagina